Rušný Klárov se promění. Čeká ho lepší řešení dopravy i propojení s řekou
Klárov je dnes něco mezi náměstím a parkem. I přesto, že se zde koncentruje velké množství chodců, zdejší prostor je pro chůzi velmi nepohodlný – obzvláště tehdy, pokud se člověk chce dostat na Hrad, do Jeleního příkopu či na Letnou. Rada hl. m. Prahy proto zadala Institutu plánování a rozvoje Prahy (IPR Praha), aby zpracoval zadání pro koncepční studii proměny celého prostoru.
![alt](/domains/iprpraha.cz/assets/page/fit2_1920_1080/klarov_final.jpg)
„Klárov je výchozím bodem pro cestu na Hrad, ale i pro návštěvu Valdštejnské zahrady či jedné z nejkrásnějších částí Malé Strany. Jeho dnešní stav tomu ovšem vůbec neodpovídá,“ říká náměstkyně primátorky Petra Kolínská.
Klárov je jedním z nejrušnějších míst na Malé Straně. Kromě výstupu z metra Malostranská se tu kříží i několik tramvajových tratí. Rušno je zde především kvůli automobilovému provozu: Klárov je spojnicí mezi Holešovicemi, Malou Stranou a Hradčany na levém břehu Vltavy a pravobřežním Josefovem a Starým Městem. Zastavují tu i dálkové turistické autobusy – Klárov je též východiskem frekventovaných turistických tras na Pražský hrad.
Ačkoli se zde koncentruje velké množství pěších, zdejší veřejné prostory tomu vůbec nedostačují. I kvůli tomu je Klárov místem, kde se děje velké množství nehod – a to jak střetů chodců a automobilů, ale i automobilů a tramvají. Nepřehledný rozlehlý prostor křižovatek způsobuje mimo jiné najíždění a stání automobilů v tramvajových pásech. Důsledkem toho je zpomalení tramvajového provozu. Nepříjemný je Klárov i pro cyklisty. Je také velmi těžké dostat se odsud do sousedních Letenských sadů, Chotkových sadů i Jeleního příkopu. A ačkoli prostor Klárova přiléhá k vodě, nefunguje ani jako nábřeží, neboť od vody je oddělen množstvím bariér.
V okolí Klárova se v současné době chystá hned několik záměrů. Upravovat se má park na náplavce Cihelná, podchod a cyklopodjezd pod Mánesovým mostem a semafory na křižovatce s ulicemi Letenská a U Lužického semináře. „Proto je nyní ideální příležitost k proměně celého prostoru,“ říká Ondřej Boháč, ředitel IPR Praha. „Na základě zadání, které připravíme, posléze vypíšeme výběrové řízení na projektanta, který studii připraví a projedná.“
Cílem studie je nově navrhnout veřejná prostranství v celé oblasti Klárova. Jde především o nové dopravní uspořádání. Důležitou součástí je i lepší napojení Klárova na další rekreační plochy: Letenské sady, Kosárkovo nábřeží a náplavku Cihelná.
Podle schváleného harmonogramu by koncepční studie měla být hotová a projednaná do jara příštího roku. Následovat bude výběr projektanta pro projektovou dokumentaci. Realizace by se mohla odehrát v roce 2019.
You might also be interested in
![alt](/domains/iprpraha.cz/assets/page/fit2_540_360/8806be4fbc13e2c32bc72d5eecdbc375.png)
How does Prague compare to other European cities? Great public transport, lots of cars, and abundant job opportunities.
![alt](/domains/iprpraha.cz/assets/page/fit2_540_360/ebcd1ee0a0bd3ff56281923de933953f.png)
The number of Airbnb apartments in Prague is on the rise. An amendment to the Trade Licensing Act will allow the city to regulate the platform.
![alt](/domains/iprpraha.cz/assets/page/fit2_540_360/098472c9484b7aa4912f4ef22fdec3bb.png)