Skip to main content

Participace projektu Nový Hlavák je ukončena. Výstupy z ní byly předány k dopracování architektonické studie

Projekt na úpravy území hlavního nádraží v Praze Nový Hlavák uzavřel druhou fázi participace. Ta se zaměřovala na sběr názorů veřejnosti k vítěznému návrhu a tvořilo ji více aktivit. Sběr dat probíhal od ledna do konce června 2024. Z výsledků vyplývá, že lidé vnímají potřebu rekonstrukce a volají po moderním a funkčním nádraží. U vítězného návrhu oceňují návrh parku a jeho propojení s odbavovací halou a Fantovou budovou, a také řešení dopravy v podobě nové tramvajové trati či rozšíření krátkodobého parkování. Nejvíce komentářů a dotazů mají k návrhu střechy odbavovací haly. Získané podklady byly předány autorům vítězného návrhu ze studia Henning Larsen Architects a poslouží k dopracování architektonické studie.

alt

Participace s veřejností spolu s ostatními aktivitami, jakými byly např. přednášky pro veřejnost, setkání s obyvateli z blízkého okolí či různé druhy anket, přinesla řadu podnětů, které budou využity při dopracování architektonické studie.  

„Jsem rád, že jsme v projektu Nového Hlaváku o krok dál. Během jara a léta jsme vítězný návrh představili lidem, kdy jsme kromě jiného pořádali přednášky přímo v Infocentru Správy železnic v prostorách pražského hlavního nádraží. Nádraží chceme změnit především kvůli tomu, že nebude stačit nárůstu počtu cestujících. Čekají nás projekty vysokorychlostních tratí, rozvoj příměstské dopravy v souvislosti s železničním uzlem Praha či dostavba metra D. Z rozhovorů a průzkumů se potvrdilo, že lidé chtějí hlavní nádraží změnit, ovšem měli výhrady k některým částem návrhu. Na ty by nyní měla reagovat architektonická studie, kterou připravují architekti ze studia Henning LarsenArchitects,“ vysvětluje Petr Hofhanzl, ředitel Stavební správy západ Správy železnic.

Veřejnost byla o připravovaných změnách průběžně informována již od roku 2014 a to v souvislosti s projednáním změny územního plánu pro vybudování tramvajové trati. Větší zapojení veřejnosti do diskusí o rozvoji celého území hlavního nádraží pokračovalo od podzimu 2019 až po vyhlášení soutěžního dialogu v létě 2022, a pokračovalo na jaře 2024 v rámci získávání zpětné vazby veřejnosti k podobě vítězného návrhu.

„Veřejnost dala najevo, že park Vrchlického sady je místem, kde se necítí příjemně ani bezpečně. V online anketě pak 67 % z respondentů uvedlo, že řešení parku z vítězného návrhu povede k větší přehlednosti a pocitu bezpečí. Návrh je totiž sestaven tak, aby nevznikala temná místa a zákoutí, ale naopak zde vzniknou plochy, které umožní konání společenských akcí jako jsou trhy, umístění dětského hřiště a v zimě třeba i kluziště. Park také bude přirozeně více propojen s odbavovací halou i centrem města,“ popisuje řešení okolí Petr Hlaváček, náměstek primátora hl. m. Prahy pro územní rozvoj s tím, že zadavatelé soutěžního dialogu nadále pokračují v jednání se zástupci památkové péče, aby návrh navazoval na historický kontext a kulturní dědictví dané lokality.

Součástí komplexního pojetí projektu je také nová tramvajová trať, která povede od Národního muzea přes ulici Politických vězňů do Washingtonovy ulice a dále k odbavovací hale a následně Opletalovou ulicí do Bolzanovy ulice. S touto trasou už nyní počítá pražský územní plán. „Nová tramvajová trať je veřejností dle očekávání vítána. Ve vítězném návrhu je citlivě začleněna do architektonického řešení celé oblasti. Důležitá je i snadná možnost napojení na budoucí metro D,” přibližuje dopravní řešení Jan Šurovský, člen představenstva Dopravního podniku hl. m. Prahy. 

 

______

 

Vybrané výsledky online ankety z období 10.–28. ledna 2024 (1612 respondentů):

Online anketa se uskutečnila v lednu 2024 a sloužila k představení vítězného návrhu, sběru zpětné vazby a věnovala se detailněji jednotlivým prvkům návrhu. Využívala více otevřených otázek, které však nejsou povinné a respondenti musí mít určitou motivaci k jejich vyplnění. Často se stává, že tato motivace bývá silnější v případě negativního hodnocení.

• 67 % respondentů si myslí, že řešení parku povede k větší přehlednosti a pocitu bezpečí;

• 39 % si myslí, že celý prostor nové odbavovací haly a jejího okolí bude přehlednější a bude se v něm lépe orientovat;

• 32 % souhlasí, že nový návrh přináší cestujícím větší komfort oproti dnešku;

• 51 % nesouhlasí, jak je navržena střecha odbavovací haly.

 

Vybrané výsledky průzkumu veřejného mínění (osobní dotazování na hlavním nádraží a jeho okolí) z období 5.–26. června 2024 (1027 respondentů):

Anketa v prostoru hlavního nádraží se uskutečnila v červnu 2024 a sloužila k představení vítězného návrhu a sběru zpětné vazby. Otázky se věnovaly komplexnímu pohledu na celý návrh Nového Hlaváku. Cestující měli možnost vnímat a reagovat na změny přímo v terénu na základě aktuálního stavu a vizualizací nového návrhu.   

• 82 % hodnotí řešení Vrchlického sadů jako výrazné (49 %) a částečné (33 %) zlepšení;

• 83 % dotázaných vidí u nového návrhu zlepšení v dopadu na zvětšení prostoru pro čekání;

• 72 % vidí zlepšení přehlednosti oproti stávajícímu stavu;

• 82 % vidí zlepšení v propojení mezi parkem a Fantovou budovou;

• 73 % si myslí, že projekt pozitivně ovlivní atraktivitu Prahy.

 

Na webu projektu je zveřejněna souhrnná zpráva k zapojení veřejnosti v různých fázích 2014–2024, která obsahuje i kompletní výsledky letošní participace.

Podněty veřejnosti včetně požadavků hodnoticí komise, zadavatelů či zástupců orgánů památkové péče byly předány autorům vítězného návrhu k dopracování architektonické studie.

Dalším milníkem bude podepsání smlouvy architektonického studia HenningLarsen Architects s jednotlivými zadavateli.

Aktuální informace o projektu průběžně naleznete na webové stránce www.novyhlavak.cz  

You might also be interested in

alt

Soutok Periurban Park project receives prestigious international award.

alt

IPR Prague’s Public Space Manual marks 10 years of improving the city’s streets and squares. It has been translated into 3 languages and is collecting European awards.

alt

Prague is preparing a digital map of construction work to minimize the impact of traffic disruptions in the city.

All articles