Skip to main content
Václavské náměstí vždy patřilo k jednomu z hlavních symbolů české země. Bylo a je středem Prahy i Pražské památkové rezervace a zároveň je také místem konání významných událostí a setkání.

Kultivace současné tváře náměstí je v plánu už od roku 2005. Několikrát pozastavený či odložený projekt byl nedávno zásadně doplněn o nové dopravní řešení, které na náměstí přivede tramvajovou trať. Ostatně tramvaje zde jezdily po většinu dvacátého století. Kromě nových tratí umístěných ve třetinách šířky náměstí zůstává projekt více méně v podobě původní studie ateliérů Jakub Cigler architekti a Ateliér DUA.

Projekt v bodech

O projektu

Harmonogram

Zahájení: 2005
Dokončení: 2023

Kolik to bude stát?

1 mld. Kč

Kdo to bude dělat?

Autoři studie: Ateliér DUA, s. r. o., JAKUB CIGLER ARCHITEKTI, a. s. 
Projektant: Metroprojekt

Úloha IPR

Zadavatel studie a koordinátor

Forma

Studie

Co se má stát a proč? Co se změní?

Co se má stát?

  • Celková kultivace prostoru Václavského náměstí
  • Přivedení tramvajové trati
  • Omezení automobilové dopravy
  • Rozšíření prostoru pro chodce
  • Vznik samostatného pruhu pro cyklisty
  • Vysázení nového stromořadí
  • Sjednocení mobiliáře (lavičky, odpadkové koše)
  • Sladění povrchových úprav a materiálů
Projekt revitalizace

Detailnější popis projektu

Václavské náměstí patří k hlavním pražským náměstím, se svou rozlohou přibližně 42 tisíc metrů čtverečních je druhým největším ve městě i v České republice. V rámci založení Nového Města pražského Karlem IV. v roce 1348 byl prostor vymezen pro koňský trh, od něhož byl odvozen i dlouholetý název prostranství. Od druhé poloviny 19. století je prostor velkoměstským bulvárem. Ve dvacátém století bylo náměstí pojmenované po svatém Václavovi spojeno s mnoha dějinnými událostmi, a na jeho konci se pak stalo především turistickou zónou s obchody a službami zaměřenými zejména na zahraniční klientelu.

Projekt revitalizace Václavského náměstí jasně vymezuje jednotlivé prostory náměstí pro různé druhy dopravy, rozšiřuje prostor pro chodce, který umisťuje do středu náměstí, v plánu zřízení samostatného pruhu pro cyklisty a redukování prostoru pro automobily. Díky návratu tramvají budou mít úpravy náměstí nejen reprezentační a pobytový význam, ale současně pomohou významně posílit tramvajovou síť v centru, což bude mít pozitivní dopad na dopravu v celém městě. 

Rekonstrukcí nyní prochází spodní část náměstí. Od křižovatky Jindřišské ulice s Vodičkovou po ulici Na Příkopě vzniká pěší zóna. Uprostřed spodní části, na úrovni paláce Baťa, je umístěna jednoduchá fontána. Ve středu Václavského náměstí pak bude vytvořen prostor pro navrácení tramvajové trati.

Projekt je rozdělen do dvou základních etap. Proměna spodní části náměstí začala v roce 2020, přičemž důležitým posunem v této věci byla dohoda mezi magistrátem, MČ Praha 1, památkáři a investorem projektu nového komerčního komplexu Savarin ve vnitrobloku mezi ulicemi Vodičkovou a Na Příkopě, že do prostoru náměstí nebudou ústit nájezdové rampy podzemních garáží obchodního centra. Dokončení spodní části Václavského náměstí bylo plánováno na rok 2021 s celkovými náklady asi 327 mil. Kč, z důvodu pandemie covidu-19 však došlo k posunu termínu. Zahájení stavebních prací v horní části je po získání všech povolení odhadován roku přelom let 2022 a 2023. Realizace a dokončení všech detailů pak bude trvat jeden až dva roky s celkovými náklady přibližně 500 až 750 mil. Kč.