1. místo
Author team
Ing. arch. Martin Hájek, Ing. arch. Václav Hájek, Ing. arch. Petr Horský
U návrhu porota ocenila, jak respektuje historické prostředí a celý prostor sjednocuje. Zároveň však citlivě reaguje na lokální problémy náměstí. Jednoduchá dlažba tvoří jasnou prostorovou figuru, aniž by architektonicky dominovala okolním domům, kostelům či palácům. Náměstí je vždy lokálně lemováno chodníky z tradiční pražské dlažby, tím se nenuceně zviditelňují jednotlivé domy. Základním materiálem se stala šedivá žula – tradiční materiál povrchů Malé Strany. Náměstí, chodníky a pásma dopravy se rozlišují pouze vazbou a velikostí žulových kostek a lemováním žulovými obrubníky. Prostorové řešení doplňuje mnohotvárný kvalitní mobiliář, civilně tvarovaný. Hlavní osvětlení pracuje s historizujícími lampami doplněnými podél tramvajové trati stožárovými osvětleními, na něž je uchyceno trolejové vedení. Kvalita projektu spočívá v přehlednosti a účelnosti navrženého prostoru, který reaguje na pestré společenské aktivity. Současně si porota vysoce cenila tvarové pokory urbanistického a architektonického řešení.
2. místo
Author team
Atelier M1 architekti, autorský tým: Ing. arch. Jakub Havlas, Ing. arch. Jan Hájek, Mgr. akad. arch. Pavel Joba
Cílem návrhu je dosáhnout vizuálního obrazu náměstí konce 18. století. Náměstí je propojeno v jeden celek a horní i dolní část vytváří prostor pro běžné i společenské užívání. Jednolitý koberec dlažby pokrývá náměstí bez segregace výškových úrovní od jednoho domu k druhému. Stavby se tak dostávají do podoby, které známe z dobových obrazů a litografií, s tím rozdílem, že je náměstí pojížděno vozidly. Prostor náměstí se tím stává obytným. Hlavním uživatelem je chodec. Návrh odkazuje k historii nejen v samotném obrazu náměstí, ale i v řešení detailu. Dlažba je navržena z křemence, který má charakteristickou „medovou" barvu, do loubí je navrácena desková dlažba ze sliveneckého mramoru. Nevýhodou tohoto řešení se zdá být ukončení dlažby na přechodu do okolních ulic. Také v případě osvětlení je návrh ovlivněn romantickým pohledem. Obvod náměstí je osvětlen pouze konzolovými lucernami. Centrální prostor náměstí je tím pádem nedostatečně osvětlen. Sporné jsou umístění a zejména forma fontány v horní části náměstí. Vodní prvek je situován přímo na osu kostela sv. Mikuláše. V návrhu není doloženo uchycení trolejového vedení a řešení mobiliáře.
3. místo
Author team
Ing. arch. Ivan Retter, Ing. arch. Zuzana Retterová, Ing. arch. Lukáš Taller, Bořek Němec
Porota ocenila celkový důraz projektu na scelení prostoru náměstí při zachování určité odlišnosti obou částí. Scelení je dosaženo kobercem jednotné dlažby, vztaženým s výjimkou podloubí ke všem okolním fasádám. Dlažba jednotného formátu je položena v jedné úrovni bez zvýraznění vozovky s výjimkou tramvajové trati, kde je dláždění pootočeno. Historickou paměť zprostředkovávají QR kódy zasazené do dlažby. Navržený pískovcový mobiliář v moderním duchu vhodně kontrastuje s historickým prostředím. Přes oceněný koncept sdíleného prostoru porota vyčetla návrhu nevhodné až naivní rozmístění mobiliáře, za nereálné považovala naprosté odmítnutí dopravy v horní části náměstí vycházející z předpokladu uzavření dopravy na obou březích Vltavy a nedostatečné naplnění požadavku parkovacích a odstavných stání.