Skip to main content

Vítězné náměstí bude sloužit jako opravdové náměstí. Nové řešení odklání dopravu mimo jeho střed

Pražští zastupitelé a zastupitelky na svém čtvrtečním zasedání schválili změnu územního plánu, která je dalším krokem ke kultivaci symbolu Dejvic. Nové řešení vybrané v urbanistické soutěži Institutu plánování a rozvoje (IPR) odklání veškerou dopravu ze středu náměstí, který se v budoucnu promění v místo pro setkávání. Středu náměstí by měl dominovat i ústřední monument.

alt

Vítězné náměstí lidově označované jako Kulaťák dnes neslouží jako plnohodnotné náměstí, jedná se o nedokončenou dopravní křižovatku, která na pobytovou funkci a pěší dopravu příliš nemyslí. Jde přitom o nejvýznamnější veřejné prostranství v severozápadní části Prahy a symbol Dejvic, který se nachází se na rozhraní historické čtvrti Hradčany a moderní zástavby z meziválečného a poválečného období. Celá čtvrť včetně náměstí byla postavena podle návrhu architekta Antonína Engela z roku 1924. Ten vytvořil regulaci nové čtvrti kolem náměstí, která však byla realizována pouze z části. Právě na ni město v dalším rozvoji lokality navazuje.

Prostupné a přístupné pro všechny druhy dopravy 

Návrh proměny náměstí pochází ze studia Pavel Hnilička Architekti, které v roce 2018 zvítězilo v urbanistické soutěži organizované Institutem plánování a rozvoje Praha (IPR). Po komplexní revitalizaci by měl jeho střed sloužit jako místo pro veřejná shromáždění, pořádání trhů a kulturních akcí. Celá lokalita by se měla stát dobře přístupnou pro všechny uživatele, ať už se pohybují pěšky, na kole, automobilem nebo veřejnou dopravou. Projekt je nyní o krok blíže k realizaci díky schválení změny územního plánu na dnešním zasedání Zastupitelstva hl. m. Prahy.  

„Na Kulaťak se nyní soustředí ne jedna, ale několik investic, které směřují ke zobytnění a zkulturnění tohoto významné centra Dejvic. Jedna investice je vlastní náměstí, pak zástavba 4. kvadrantu, další je tramvajová trať Strahov – Suchdol a tzv. KES komunikace Evropská – Svatovítská, která odklání z Dejvického náměstí dopravu. V tomto území proběhly dvě významné soutěže, na náměstí a čtvrtý kvadrant, u kterého se potkávají investice soukromého sektoru a městské části, kdy městská část zde vybuduje kulturní centrum. Všechny tyto investice by se mohly do deseti let protnout a realizovat,“ komentuje Petr Hlaváček, náměstek pražského primátora pro oblast územního a strategického rozvoje. 

Výrazný vliv na současný charakter náměstí má zatížení individuální automobilovou dopravou. V území se přitom pohybuje řada chodců, kromě rezidentů jde například i o studenty mířící do přilehlého univerzitního kampusu nebo přestupující z metra, na které současná podoba náměstí příliš nemyslí. Díky proměně dojde k naplnění potenciálu veřejného prostranství, posílení prostupnosti, vazeb na veřejnou dopravu a obyvatelnosti lokality,“ doplňuje Ondřej Boháč, ředitel Institutu plánování a rozvoje Praha. 

Dostavba náměstí dle původní urbanistické koncepce 

V plánu je také dostavba nedokončeného 4. kvadrantu náměstí. S cílem zachovat blokovou strukturu dodržující hmotové a prostorové členění původní koncepce připravilo město ve spolupráci spolupráci s Městskou částí Praha 6, Vysokou školou chemicko-technologickou (VŠCHT) a soukromým investorem mezinárodní soutěžní workshop. 

Soutěžící měli za úkol navrhnout multifunkční objekt s byty, kancelářemi, obchody, službami i restauracemi, ale i novou budovu vysoké školy. V té vzniknou učebny, zázemí pro studenty, veřejné prostory či minipivovar. Součástí zadání byl také návrh nového kulturního centra městské části, které nabídne prostory pro koncerty, výstavy, divadelní představení i komunitní akce. Soutěž byla vyhlášena v srpnu 2022, celkem se do ní přihlásilo 44 týmů. 

Vítězným se stal v roce 2023 rozhodnutím odborné poroty společný návrh holandské kanceláře Benthem Crouwel Architects a českého studia ov architekti. S autory návrhu investor již podepsal smlouvu a projekt je nyní ve fázi dopracování architektonické studie. 

You might also be interested in

alt

IPR Prague’s Public Space Manual marks 10 years of improving the city’s streets and squares. It has been translated into 3 languages and is collecting European awards.

alt

Prague is preparing a digital map of construction work to minimize the impact of traffic disruptions in the city.

alt

The number of foreigners in Prague continues to rise, with the majority coming from Eastern Europe. They play a crucial role in the city's workforce.

All articles