Přejít na hlavní obsah

Mapová aplikace ukazuje, jak se obyvatelé Prahy pohybují v čase a prostoru

Podle Českého statistického úřadu používalo v roce 2022 mobilní telefon 99 % osob starších 16 let. Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR) získává z provozu těchto mobilních telefonů anonymizovaná data, a nyní je poskytuje široké veřejnosti formou mapové aplikace a krátkých graficky zpracovaných přehledů. Data pocházejí od operátorů T-Mobile a O2.



 

Ilustrační obrázek aktuality

Cílem je efektivnější hospodaření
IPR a jednotlivé městské části z aplikace například zjišťují, jak dojížďky do školy, do práce a za službami zatěžují infrastrukturu, což potom zohledňují při územním a strategickém plánování. Cílem je, aby s veřejnými prostředky bylo nakládáno s co největší efektivitou. Podrobný přehled dynamiky pohybu obyvatel v Praze a okolí také skýtá potenciál pro zkvalitnění veřejných služeb. 

Lokalizační a geolokační data získaná od mobilních operátorů pak IPR předává do datové platformy Golemio. Výsledkem jsou tzv. dashboardy, jednoduché grafické přehledy roztříděné podle témat, které jsou veřejnosti k dispozici na webu Golemio.

„Data mobilních operátorů ukazují, že celý region je velmi dynamický, což už analyzoval materiál IPR Územní studie Pražského metropolitního regionu: Územní studie I. Infrastruktura. Bez využívání těchto dat je plánování v současnosti nemyslitelné. Námět k podrobnější studii ukazuje také zajímá nerovnoměrnost pohybu v jednotlivých okrajových částech Prahy.“ uvedl Petr Hlaváček, náměstek primátora hlavního města Prahy.

Mapová aplikace s názvem Časoprostorové chování uživatelů je umístěna na webu IPR, k tomu je také srozumitelně popsána metodika vyhodnocování dat. Po jednoduchém zadání parametrů může každý v aplikaci sledovat, kolik obyvatel vycestovalo v průměrný pracovní den nebo o víkendu z Prahy a kam, kolik lidí a odkud naopak do Prahy přijelo nebo jak se mění počet lidí v jednotlivých částech města v průběhu dne.

Získávání dat z mobilů 
Aby byl mobilní telefon schopen provozu, musí být připojen k základnové stanici (BTS – Base Transceiver Station). Každá stanice pokrývá určitou část území a když se člověk mezi nimi pohybuje, jeho telefon se k nim automaticky přihlašuje. Stanice obsluhují mnoho různých zařízení najednou, jednotlivé záznamy mobilní operátoři vyhodnocují a výsledkem těchto analýz jsou anonymizovaná data, která obsahují souhrnné informace za vybrané území a časovou jednotku. 

Zpracovávat primární data může pouze mobilní operátor. K nám už se pak dostávají data anonymizovaná, která mohou být dále legálně vyhodnocována a zveřejňována,“ popisuje proces ředitel IPR Ondřej Boháč.

Při zpracování a předání dat se nikdy neurčuje přesná poloha zařízení, přiřazuje se pouze oblast pokrytí BTS. Rovněž se nejedná o záznamy jednotlivých osob, vždy jsou předávány souhrnné a anonymizované informace. Proces anonymizace probíhá již na straně mobilního operátora.

Vyhodnocování dat

Základním principem je využití tzv. časových oken, kdy je den rozdělen na tři části. Ranní okno trvá v čase 0:00–4:59 hodin, denní v čase 5:00–18:59 hodin a večerní v čase 19:00–23:59 hodin. Lokalita uživatele se pro každé okno určuje na základě té BTS, na jejímž území strávil nejvíc času. Další hodnocení dělí uživatele s podobným chováním na skupiny, které analytici nazývají „hospodář“, „nomád“ apod. Každý uživatel je vyhodnocován každý den samostatně, bez ohledu na hodnoty z předchozích dnů. Výsledkem je tak statistika pro každý den zvlášť. Technologicky jsou data upravena tak, aby byly vyhodnocovány pouze SIM karty v mobilních telefonech a z analýzy jsou vyřazena data roamingových uživatelů. Jako srovnávací referenční bod slouží analytikům dostupná data z ČSÚ o počtu obyvatel v ČR.

Další rozvoj a využití aplikace v budoucnosti 

Začátkem října proběhla na toto téma v Centru architektury a městského plánování (CAMP) na IPR konference, na níž se s aplikací blíže seznámili zástupci městských částí a magistrátu. Přítomní analytici ze společnosti Operátor ICT, která pro Prahu zajišťuje široké spektrum IT služeb, analyzovali v rámci worshopu požadavky uživatelů s cílem zlepšení využitelnosti dat a na případné další pořízení dat, aplikaci tedy možná čeká inovace a rozšíření do budoucna.

Mohlo by Vás také zajímat

Ilustrační obrázek aktuality

Štvanická lávka získala ocenění Víta Brandy za unikátní design i rychlejší a bezpečnější cestování

Ilustrační obrázek aktuality

Urbanistická studie představuje Hutě jako klidnou rezidenční čtvrť pro 13 000 lidí

Ilustrační obrázek aktuality

Chotkovy sady čeká obnova. Do úprav může promluvit i veřejnost

Všechny články