Skip to main content
Praha – Vídeň – Kodaň – Mnichov – Amsterdam – Milán – Budapešť – Curych – Varšava – Barcelona 

Auta, MHD, cyklisté, chodci. Doprava je jednou z největších výzev, se kterými se musí města vyrovnávat. 

 

CHCI SE VRÁTIT ZPĚT
Plynulost dopravy

Doprava ve městě by měla být co nejplynulejší. Alespoň to by si přáli všichni cestující. Zajímavým ukazatelem je tak čas ztracený při 30minutové cestě, což je vlastně počet minut, o který se prodlouží 30minutová cesta automobilem po městě během večerní, respektive odpolední, špičky. 

Zdrojem dat je firma TomTom, která pro tento účel anonymizuje údaje získané ze „svých“ navigací v automobilech. Na základě těchto údajů byl v letech 2019, 2020 a 2021 uvedený ztracený čas v Praze – ve vztahu k devíti porovnávaným městům – spíše průměrný. Nejhorší situace byla ve Varšavě, Curychu a Budapešti, naopak nejlepší v Kodani. 

Předpokládáme, že všeobecný trend v porovnávaných městech „rok 2019 nejhorší, rok 2020 nejlepší, rok 2021 opět horší“ souvisí s omezeními pohybu během koronavirové pandemie.

 

Graf: Čas ztracený ve večerní špičce při 30minutové cestě

Roky: 2019-2021

Oblast: Území města

 

*Zdroj: tomtom.com

Dojížďka za prací

Plynulost dopravy ve městě ovlivňuje kromě vnitřní dopravy také doprava vyplývající z každodenní dojížďky za prací do města z okolního území. Na základě dostupných údajů patřil objem dojížďky za prací do Prahy i přes rostoucí trend k nejnižším společně s podstatně menšími Kodaní a Curychem. Pokud bychom relativizovali dojížďku do porovnávaných měst počtem obyvatel, je na tom Praha podobně jako Vídeň, Varšava a Budapešť. Mnichov a Kodaň se liší zhruba dvojnásobně, Barcelona, Curych, Amsterdam a Milán ještě více. Trh práce těchto měst využívají tedy výrazně obyvatelé z okolí města a dojížďka za prací do těchto měst velmi podstatnou měrou ovlivňuje objem dopravy. 

 

Graf: Počet dojíždějících za prací do města v tisících obyvatel

Roky: 2011-2020

Oblast: Území města

 

*Zdroj: VŠPS ČSÚ – výběrové šetření pracovních sil ČSÚ, statistik.at, stadt.muenchen.de, Statistical Office in Warszawa, ksh.hu, sčítání 2011, Statistic Denmark, ajuntament.barcelona.cat/estadistica – Departament d'Estadística i Difusió de Dades – Ajuntament de Barcelona, stadt-zuerich.ch, cbs.nl, istat.it

Údaje jsou za roky 2011 a 2020 (Barcelona 2019, Milán 2019, Varšava 2016), včetně propočtů IPR Praha. 

Park & Ride

Efektivním způsobem, jak zvládnout každodenní dojíždění za prací do měst, může být kombinovaná doprava autem a veřejnou dopravou s využitím kapacit záchytných parkovišť (Park & Ride). V Praze počet míst systému Park & Ride dlouhodobě roste, ve srovnání s devíti ostatními městy je však stále spíše průměrný. Pokud se ovšem kapacita záchytných parkovišť vztáhne k objemu dojížďky za prací do města, pak je Praha hned po Vídni druhá v pořadí, což je dáno výše popsaným relativně nižším objemem dojížďky do Prahy. 

 

Graf: Počet a podíl míst na záchytných parkovištích města (Park & Ride)

Roky: 2020-2022

Oblast: Území města

 

*Zdroj: TSK Praha, wien.gv.at, mvv-muenchen.de, Statistical Office in Warszawa, bkk.hu, international.kk.dk, aparcamentsbsm.cat a webarcelona.net/parkings-in-barcelona, Google map a parking.ch, amsterdam.nl, atm.it 

Údaj za Milán obsahuje počet míst parkovišť ATM u stanic a zastávek veřejné dopravy, údaje jsou včetně propočtů IPR Praha.

Rok pozorování se liší město od města.