Přejít na hlavní obsah

Participace projektu Nový Hlavák je ukončena. Výstupy z ní byly předány k dopracování architektonické studie

Projekt na úpravy území hlavního nádraží v Praze Nový Hlavák uzavřel druhou fázi participace. Ta se zaměřovala na sběr názorů veřejnosti k vítěznému návrhu a tvořilo ji více aktivit. Sběr dat probíhal od ledna do konce června 2024. Z výsledků vyplývá, že lidé vnímají potřebu rekonstrukce a volají po moderním a funkčním nádraží. U vítězného návrhu oceňují návrh parku a jeho propojení s odbavovací halou a Fantovou budovou, a také řešení dopravy v podobě nové tramvajové trati či rozšíření krátkodobého parkování. Nejvíce komentářů a dotazů mají k návrhu střechy odbavovací haly. Získané podklady byly předány autorům vítězného návrhu ze studia Henning Larsen Architects a poslouží k dopracování architektonické studie.

Ilustrační obrázek aktuality

Participace s veřejností spolu s ostatními aktivitami, jakými byly např. přednášky pro veřejnost, setkání s obyvateli z blízkého okolí či různé druhy anket, přinesla řadu podnětů, které budou využity při dopracování architektonické studie.  

„Jsem rád, že jsme v projektu Nového Hlaváku o krok dál. Během jara a léta jsme vítězný návrh představili lidem, kdy jsme kromě jiného pořádali přednášky přímo v Infocentru Správy železnic v prostorách pražského hlavního nádraží. Nádraží chceme změnit především kvůli tomu, že nebude stačit nárůstu počtu cestujících. Čekají nás projekty vysokorychlostních tratí, rozvoj příměstské dopravy v souvislosti s železničním uzlem Praha či dostavba metra D. Z rozhovorů a průzkumů se potvrdilo, že lidé chtějí hlavní nádraží změnit, ovšem měli výhrady k některým částem návrhu. Na ty by nyní měla reagovat architektonická studie, kterou připravují architekti ze studia Henning LarsenArchitects,“ vysvětluje Petr Hofhanzl, ředitel Stavební správy západ Správy železnic.

Veřejnost byla o připravovaných změnách průběžně informována již od roku 2014 a to v souvislosti s projednáním změny územního plánu pro vybudování tramvajové trati. Větší zapojení veřejnosti do diskusí o rozvoji celého území hlavního nádraží pokračovalo od podzimu 2019 až po vyhlášení soutěžního dialogu v létě 2022, a pokračovalo na jaře 2024 v rámci získávání zpětné vazby veřejnosti k podobě vítězného návrhu.

„Veřejnost dala najevo, že park Vrchlického sady je místem, kde se necítí příjemně ani bezpečně. V online anketě pak 67 % z respondentů uvedlo, že řešení parku z vítězného návrhu povede k větší přehlednosti a pocitu bezpečí. Návrh je totiž sestaven tak, aby nevznikala temná místa a zákoutí, ale naopak zde vzniknou plochy, které umožní konání společenských akcí jako jsou trhy, umístění dětského hřiště a v zimě třeba i kluziště. Park také bude přirozeně více propojen s odbavovací halou i centrem města,“ popisuje řešení okolí Petr Hlaváček, náměstek primátora hl. m. Prahy pro územní rozvoj s tím, že zadavatelé soutěžního dialogu nadále pokračují v jednání se zástupci památkové péče, aby návrh navazoval na historický kontext a kulturní dědictví dané lokality.

Součástí komplexního pojetí projektu je také nová tramvajová trať, která povede od Národního muzea přes ulici Politických vězňů do Washingtonovy ulice a dále k odbavovací hale a následně Opletalovou ulicí do Bolzanovy ulice. S touto trasou už nyní počítá pražský územní plán. „Nová tramvajová trať je veřejností dle očekávání vítána. Ve vítězném návrhu je citlivě začleněna do architektonického řešení celé oblasti. Důležitá je i snadná možnost napojení na budoucí metro D,” přibližuje dopravní řešení Jan Šurovský, člen představenstva Dopravního podniku hl. m. Prahy. 

 

______

 

Vybrané výsledky online ankety z období 10.–28. ledna 2024 (1612 respondentů):

Online anketa se uskutečnila v lednu 2024 a sloužila k představení vítězného návrhu, sběru zpětné vazby a věnovala se detailněji jednotlivým prvkům návrhu. Využívala více otevřených otázek, které však nejsou povinné a respondenti musí mít určitou motivaci k jejich vyplnění. Často se stává, že tato motivace bývá silnější v případě negativního hodnocení.

• 67 % respondentů si myslí, že řešení parku povede k větší přehlednosti a pocitu bezpečí;

• 39 % si myslí, že celý prostor nové odbavovací haly a jejího okolí bude přehlednější a bude se v něm lépe orientovat;

• 32 % souhlasí, že nový návrh přináší cestujícím větší komfort oproti dnešku;

• 51 % nesouhlasí, jak je navržena střecha odbavovací haly.

 

Vybrané výsledky průzkumu veřejného mínění (osobní dotazování na hlavním nádraží a jeho okolí) z období 5.–26. června 2024 (1027 respondentů):

Anketa v prostoru hlavního nádraží se uskutečnila v červnu 2024 a sloužila k představení vítězného návrhu a sběru zpětné vazby. Otázky se věnovaly komplexnímu pohledu na celý návrh Nového Hlaváku. Cestující měli možnost vnímat a reagovat na změny přímo v terénu na základě aktuálního stavu a vizualizací nového návrhu.   

• 82 % hodnotí řešení Vrchlického sadů jako výrazné (49 %) a částečné (33 %) zlepšení;

• 83 % dotázaných vidí u nového návrhu zlepšení v dopadu na zvětšení prostoru pro čekání;

• 72 % vidí zlepšení přehlednosti oproti stávajícímu stavu;

• 82 % vidí zlepšení v propojení mezi parkem a Fantovou budovou;

• 73 % si myslí, že projekt pozitivně ovlivní atraktivitu Prahy.

 

Na webu projektu je zveřejněna souhrnná zpráva k zapojení veřejnosti v různých fázích 2014–2024, která obsahuje i kompletní výsledky letošní participace.

Podněty veřejnosti včetně požadavků hodnoticí komise, zadavatelů či zástupců orgánů památkové péče byly předány autorům vítězného návrhu k dopracování architektonické studie.

Dalším milníkem bude podepsání smlouvy architektonického studia HenningLarsen Architects s jednotlivými zadavateli.

Aktuální informace o projektu průběžně naleznete na webové stránce www.novyhlavak.cz  

Mohlo by Vás také zajímat

Ilustrační obrázek aktuality

Mapová aplikace ukazuje, jak se obyvatelé Prahy pohybují v čase a prostoru

Ilustrační obrázek aktuality

Chotkovy sady čeká obnova. Do úprav může promluvit i veřejnost

Ilustrační obrázek aktuality

Architekti z celého světa se zapojí do soutěže na čtyři městské bloky, které na Florenci „schovají“ magistrálu.

Všechny články