Vlastníci v území
V roce 2002 přestalo nádraží sloužit svému původnímu účelu a České dráhy postupně rozprodaly pozemky několika firmám. Severní část území o rozloze 13 hektarů nejprve koupily společnosti CCZ, CCY a Pražský projekt, a. s. (Discovery Group), které jej ovšem v létě 2016 prodaly dále společnosti Central Group, a. s. Jižní část území spolu s památkově chráněnou budovou, dohromady o ploše 16 hektarů, vlastní společnost Žižkov Station Development, a. s., tedy společný podnik Sekyra Group, a. s., a Českých drah, a. s.
Severovýchodní část území o čtyřech hektarech vlastní firma RailReal, a. s., společný podnik SUDOP GROUP, a. s., a Českých drah, a. s., pro které od roku 2019 připravuje vlastní projekt společnost Penta Real Estate, a. s. Ve východní části transformačního území za silničním mostem pak vlastní projekty připravují investoři Finep CZ, a. s., a Trei Real Estate. Hl. m. Praha je dnes vlastníkem pouze stávajících uličních prostranství a dále pozemků při ulici Na Viktorce, Zvěřinova a Habrová. V bezprostředním okolí nákladového nádraží jsou v současnosti připravovány i další významné projekty jako Nagano Park na území Třebešína, Obytná čtvrť Jarov u ulice Habrová, již realizovaný Obytný soubor Vackov nebo Centrum Nový Žižkov v místě dnešní Ústřední telekomunikační budovy.
Vývoj územněplánovací dokumentace v území
Platný územní plán sídelního útvaru hl. m. Prahy z roku 1999 umožňuje v území omezenou zástavbu v jeho severní části podél ulice Malešická. V jižní části území jsou územním plánem vymezené zejména drážní plochy znázorňující bývalé využití území jako nákladového nádraží. Odlišné využití území bude možné až po schválení změny územního plánu.
2022: Další postup/harmonogram změny
Dne 19. 9. 2022 byla schválena Radou hl. m. Prahy podkladová studie pro návrh změny č. 2600/00. Tato změna je dále podmíněna podepsáním smluv o spolupráci mezi hl. m. Prahou, městskou částí Prahy 3 a investory. Poté bude změna předložena Radě hl. m. Prahy a ke schválení Zastupitelstvu hl. m. Prahy. Po aktualizaci územního plánu může následně dojít k odblokování území a zároveň vzniku výstavby v souladu s nastavenou regulací prostřednictvím studie.
2021: Zrušení stavební uzávěry v důsledku přijetí nového stavebního zákona
Původní stavební uzávěra na celé území Nákladového nádraží Žižkov byla zrušena přijetím zákona č. 283/2021 Sb. (nový stavební zákon). V severní části předmětného území i nadále platí stavební uzávěra pro městskou kolejovou dopravu.
2021: Veřejné projednání návrhu změny
Předložená podkladová studie pro návrh změny č. 2600/00 k veřejnému projednání, konanému v termínu 17. 1. 2021 – 23. 2. 2021, byla upravena na základě připomínek dotčených orgánů, vlastníků v území a městské části Prahy 3, uplatněných ve společném jednání k návrhu změny.
2019: Společné jednání k návrhu změny
Podkladová studie pro návrh změny č. 2600/00 ke společnému jednání, která vycházela z Koncepční rozvahy o území Nákladového nádraží Žižkov (IPR Praha, 2014), brala v potaz aktuální stav projektové přípravy severní části území s vydaným územním rozhodnutím a připomínky vlastníků v území a městské části Praha 3. Návrh změny společně se zpracovaným vyhodnocením vlivů na udržitelný rozvoj území (VVURÚ) byl vystaven při společném jednání v termínu 7. 7. 2019 – 22. 8. 2019. V rámci VVURÚ nebyly identifikovány významné negativní vlivy na životní prostředí.
2017: Pokračování změny územního plánu a Podkladová studie
V roce 2017 zastupitelstvo hl. m. Prahy převzalo pořizování změny a schválilo její pokračování.
IPR Praha dostal za úkol od Rady hl. m. Prahy zpracování návrhu studie, která bude sloužit jako podklad pro změnu územního plánu. Jelikož vlastníci pozemků, městská část Praha 3 a hl. m. Praha nenalezli shodu na zadání urbanistické soutěže, přistoupilo vedení města k tomuto kroku.
V červenci 2017 souhlasila Rada hl. m. Prahy se záměrem odkoupit památkově chráněnou budovu Nákladového nádraží Žižkov. Ve spolupráci s IPR Praha byla připravována architektonická soutěž na revitalizaci budovy s předpokladem vypsání v roce 2018. Z odkupu celé budovy hl. m. Prahou nakonec sešlo.
2016: Příprava urbanistické soutěže
V roce 2016 započala jednání aktérů v území o dalším postupu. Vzhledem k charakteru a významu území se IPR přiklonil k variantě vybrat zpracovatele prostřednictvím veřejné urbanistické soutěže. V červnu 2016 došlo ke změně vlastníka v severní části území. Společnost Central Group, a. s., vypracovala novou studii pro území s vydaným územním rozhodnutím a uzavřela smlouvu o spolupráci s městskou částí. Městská část požádala o stažení podnětu na pořízení změny územního plánu č. 2600/00. V dalších studiích tak bylo třeba brát v potaz tuto novou koncepci severní části území a jednání o soutěži byla ukončena.
2014: Koncepční rozvaha o území
Spolu s přípravou Metropolitního plánu Prahy, jehož zadání bylo schváleno zastupitelstvem v roce 2014, se do řešení území zapojil IPR Praha a byla vypracována tzv. Koncepční rozvaha o území – ukázka regulační studie zpracované dle nového metodického postupu Metropolitního plánu Prahy.
2012: Pozastavení pořizování změny územního plánu
Mezitím na podzim roku 2012 byla zahájena jednání o novém zadání podkladové studie pro změnu územního plánu. Účastnili se jich městská část Praha 3, Útvar rozvoje hl. m. Prahy (dnes IPR Praha) a hlavní vlastníci pozemků. Útvar rozvoje hl. m. Prahy ve spolupráci s Ing. arch. Janem Sedlákem připravili nové zadání podkladové studie. V roce 2013 bylo pozastaveno projednávání návrhu změny z důvodu prohlášení budovy nádraží kulturní památkou. Návrh změny totiž počítal s její demolicí. Práce na studii pokračovaly průběžně do roku 2014, kdy byly přerušeny.
2010: Výjimka ze stavební uzávěry
V roce 2010 schválila Rada hl. m. Prahy výjimku ze stavební uzávěry pro severní část území. Společnosti CCZ tak bylo umožněno začít stavět i bez plánovaného schválení územněplánovací dokumentace, která by řešila jednotný vývoj městské čtvrti. Projekt společnost CCZ vzbudil velkou vlnu nevole, a to především kvůli navrhovanému obchodnímu centru o rozloze 140.000 m2. V roce 2013 získal projekt územní rozhodnutí, městská část Praha 3 se však odvolala a posléze podala správní žalobu.
2009: Změna územního plánu
Pro území Nákladového nádraží Žižkov bylo v roce 2009 usnesením Zastupitelstva hlavního města Prahy schváleno pořízení změny územního plánu na žádost městské části Praha 3. Změna územního plánu se týká území samotného nákladového nádraží včetně pozemků kolem bývalé trati až po ulici Českobrodskou.
Změna územního plánu č. 2600/00 je součástí tzv. I. vlny celoměstsky významných změn územního plánu Prahy.
2006: Stavební uzávěra
V roce 2006 nabyla právní moci stavební uzávěra pro území Nákladového nádraží Žižkov. Hlavním cílem vydání stavební uzávěry bylo zamezit nové nekoncepční výstavbě v dané oblasti, která by zabránila vybudování jednotně komponované městské čtvrti.