Přejít na hlavní obsah

Praha marně čeká na obchvat, urychlí jeho stavbu zákon?

Pražští zastupitelé budou hlasovat, zda navrhnou zákon, který by měl urychlit stavbu Pražského okruhu. Pokud by byl okruh prohlášen za stavbu ve veřejném zájmu, snáze by se získávala povolení. Takové řešení však nemusí vyjít.

Ilustrační obrázek aktuality

Zdroj: Územně analytické podklady 2012Stavba obchvatu metropole, která má odvést z ulic Prahy množství aut a alespoň někde zabránit všudypřítomným kolonám, se vzdaluje. Až za sedm let by se mohla zprovoznit část mezi dálnicí D1 vedoucí k Běchovicím. Další části by se měly začít stavět až po roce 2020. To je dlouhá doba.

Nuselská radnice a nyní i magistrát chtějí navrhnout zákon, který by stavbu obchvatu mohl teoreticky urychlit. Pak by jako první přišla na řadu stavba okruhu k Běchovicím. Ten by z Prahy 4 odvedl tisíce kamionů, které nyní jezdí pod okny obyvatelům Spořilova.

Pražští zastupitelé by tak měli do konce roku hlasovat, zda „urychlující" zákon navrhnou. Zákon by měl Pražský okruh prohlásit za stavbu ve veřejném zájmu. Zkrátily by se pak lhůty pro některá povolení a snazší by bylo také vyvlastnění pozemků nutných pro stavbu. „Stát neustále ignoruje fakt, že Pražský okruh je součástí celoevropské dálniční sítě, která vystavuje Pražany problémům s nadměrnou dopravou," řekl primátor Bohuslav Svoboda. Ten chce návrh pražským zastupitelům předložit. Pomůže takový zákon? Podle předsedy sněmovního výboru pro regionální rozvoj Stanislava Polčáka by tento plán nemusel vyjít. „Poslanci nemohou určovat, co je a není veřejný zájem. Pražský okruh je nepochybně věcí veřejného zájmu. Nicméně zákonné řešení nějakého upřednostnění je ústavně dost složité. Ústavní soud už v jedné věci - konkrétně v případě stavby nové ranveje na letišti v Praze - zrušil část zákona, která ji prohlašovala za věc veřejného zájmu. Zákonodárci nemohli adresně určovat věc veřejného zájmu zákonem," míní Polčák. Praha by se podle něj měla na tyto argumenty připravit.

Praha se prý inspirovala u podobného zákona z roku 2001, který urychlil stavbu dálničního obchvatu Plzně. „Proč by to nešlo i u nás," hájí nápad místostarosta Prahy 4 Jiří Bodenlos. Jenže právě to je podle ministerstva dopravy problém: podobný plán chystají i další obce. „Třeba obce kolem silnice R7 v severních Čechách také chtějí tento zákon. Jenže kdyby urychlenou výstavbu chtěla každá obec nebo každé sdružení obcí, neměli bychom peníze na jejich výstavbu," říká mluvčí ministerstva Martin Novák. Peníze na část okruhu od D1 k Běchovicím prý má stát vyčleněné.

„Klíčový problém u této stavby je na straně Prahy. Soud tu zrušil zásady územního rozvoje a Praha je musí opravit," říká poslanec za Prahu František Laudát. Na opravě zásad se nyní pracuje, pak bude možné žádat o další povolení ke stavbě. Ministerstvo počítá se zahájením stavby dálnice k Běchovicím kolem roku 2016, hotová má být zhruba v roce 2019.

Ministerstvo dopravy však přiznává, že na severní části obchvatu Prahy peníze nemá. „Do roku 2020 je mít nebudeme. Zatím jako částečná náhrada může v těchto místech sloužit Vysočanská radiála," dodal Novák.

Mohlo by Vás také zajímat

Ilustrační obrázek aktuality

Novou podobu Florence navrhnou architekti z UNIT, A69 a MARKO&PLACEMAKERS. Vítězný návrh na proměnu pražské čtvrti vzešel z mezinárodní soutěže

Ilustrační obrázek aktuality

Nová tvář Florence. Tři finální návrhy na proměnu pražské čtvrti odhalí výstava v CAMPu

Ilustrační obrázek aktuality

Praha připraví krajinářskou studii Trojmezí. V území mezi Hostivaří a Záběhlicemi se uvažuje o biotopu i komunitní zahradě

Všechny články