Přejít na hlavní obsah

Rušný Klárov se promění. Čeká ho lepší řešení dopravy i propojení s řekou

Klárov je dnes něco mezi náměstím a parkem. I přesto, že se zde koncentruje velké množství chodců, zdejší prostor je pro chůzi velmi nepohodlný – obzvláště tehdy, pokud se člověk chce dostat na Hrad, do Jeleního příkopu či na Letnou. Rada hl. m. Prahy proto zadala Institutu plánování a rozvoje Prahy (IPR Praha), aby zpracoval zadání pro koncepční studii proměny celého prostoru.

Ilustrační obrázek aktuality

„Klárov je výchozím bodem pro cestu na Hrad, ale i pro návštěvu Valdštejnské zahrady či jedné z nejkrásnějších částí Malé Strany. Jeho dnešní stav tomu ovšem vůbec neodpovídá,“ říká náměstkyně primátorky Petra Kolínská.

Klárov je jedním z nejrušnějších míst na Malé Straně. Kromě výstupu z metra Malostranská se tu kříží i několik tramvajových tratí. Rušno je zde především kvůli automobilovému provozu: Klárov je spojnicí mezi Holešovicemi, Malou Stranou a Hradčany na levém břehu Vltavy a pravobřežním Josefovem a Starým Městem. Zastavují tu i dálkové turistické autobusy – Klárov je též východiskem frekventovaných turistických tras na Pražský hrad.

Ačkoli se zde koncentruje velké množství pěších, zdejší veřejné prostory tomu vůbec nedostačují. I kvůli tomu je Klárov místem, kde se děje velké množství nehod – a to jak střetů chodců a automobilů, ale i automobilů a tramvají. Nepřehledný rozlehlý prostor křižovatek způsobuje mimo jiné najíždění a stání automobilů v tramvajových pásech. Důsledkem toho je zpomalení tramvajového provozu. Nepříjemný je Klárov i pro cyklisty. Je také velmi těžké dostat se odsud do sousedních Letenských sadů, Chotkových sadů i Jeleního příkopu. A ačkoli prostor Klárova přiléhá k vodě, nefunguje ani jako nábřeží, neboť od vody je oddělen množstvím bariér.

V okolí Klárova se v současné době chystá hned několik záměrů. Upravovat se má park na náplavce Cihelná, podchod a cyklopodjezd pod Mánesovým mostem a semafory na křižovatce s ulicemi Letenská a U Lužického semináře. „Proto je nyní ideální příležitost k proměně celého prostoru,“ říká Ondřej Boháč, ředitel IPR Praha. „Na základě zadání, které připravíme, posléze vypíšeme výběrové řízení na projektanta, který studii připraví a projedná.“

Cílem studie je nově navrhnout veřejná prostranství v celé oblasti Klárova. Jde především o nové dopravní uspořádání. Důležitou součástí je i lepší napojení Klárova na další rekreační plochy: Letenské sady, Kosárkovo nábřeží a náplavku Cihelná.

Podle schváleného harmonogramu by koncepční studie měla být hotová a projednaná do jara příštího roku. Následovat bude výběr projektanta pro projektovou dokumentaci. Realizace by se mohla odehrát v roce 2019.

Mohlo by Vás také zajímat

Ilustrační obrázek aktuality

IPR přiblížil práci urbanisty pomocí storytellingu. Za svůj počin získal mezinárodní ocenění

Ilustrační obrázek aktuality

Tři čtvrtiny Pražanů vnímají klimatickou změnu jako hrozbu. IPR zjišťoval, jak jsou lidé spokojeni se životem v Praze

Ilustrační obrázek aktuality

Do první fáze krajinářsko-urbanistické soutěže na Příměstský park Soutok postupují týmy z Evropy, Asie i Ameriky

Všechny články