Přejít na hlavní obsah

Rušný Klárov se promění. Čeká ho lepší řešení dopravy i propojení s řekou

Klárov je dnes něco mezi náměstím a parkem. I přesto, že se zde koncentruje velké množství chodců, zdejší prostor je pro chůzi velmi nepohodlný – obzvláště tehdy, pokud se člověk chce dostat na Hrad, do Jeleního příkopu či na Letnou. Rada hl. m. Prahy proto zadala Institutu plánování a rozvoje Prahy (IPR Praha), aby zpracoval zadání pro koncepční studii proměny celého prostoru.

Ilustrační obrázek aktuality

„Klárov je výchozím bodem pro cestu na Hrad, ale i pro návštěvu Valdštejnské zahrady či jedné z nejkrásnějších částí Malé Strany. Jeho dnešní stav tomu ovšem vůbec neodpovídá,“ říká náměstkyně primátorky Petra Kolínská.

Klárov je jedním z nejrušnějších míst na Malé Straně. Kromě výstupu z metra Malostranská se tu kříží i několik tramvajových tratí. Rušno je zde především kvůli automobilovému provozu: Klárov je spojnicí mezi Holešovicemi, Malou Stranou a Hradčany na levém břehu Vltavy a pravobřežním Josefovem a Starým Městem. Zastavují tu i dálkové turistické autobusy – Klárov je též východiskem frekventovaných turistických tras na Pražský hrad.

Ačkoli se zde koncentruje velké množství pěších, zdejší veřejné prostory tomu vůbec nedostačují. I kvůli tomu je Klárov místem, kde se děje velké množství nehod – a to jak střetů chodců a automobilů, ale i automobilů a tramvají. Nepřehledný rozlehlý prostor křižovatek způsobuje mimo jiné najíždění a stání automobilů v tramvajových pásech. Důsledkem toho je zpomalení tramvajového provozu. Nepříjemný je Klárov i pro cyklisty. Je také velmi těžké dostat se odsud do sousedních Letenských sadů, Chotkových sadů i Jeleního příkopu. A ačkoli prostor Klárova přiléhá k vodě, nefunguje ani jako nábřeží, neboť od vody je oddělen množstvím bariér.

V okolí Klárova se v současné době chystá hned několik záměrů. Upravovat se má park na náplavce Cihelná, podchod a cyklopodjezd pod Mánesovým mostem a semafory na křižovatce s ulicemi Letenská a U Lužického semináře. „Proto je nyní ideální příležitost k proměně celého prostoru,“ říká Ondřej Boháč, ředitel IPR Praha. „Na základě zadání, které připravíme, posléze vypíšeme výběrové řízení na projektanta, který studii připraví a projedná.“

Cílem studie je nově navrhnout veřejná prostranství v celé oblasti Klárova. Jde především o nové dopravní uspořádání. Důležitou součástí je i lepší napojení Klárova na další rekreační plochy: Letenské sady, Kosárkovo nábřeží a náplavku Cihelná.

Podle schváleného harmonogramu by koncepční studie měla být hotová a projednaná do jara příštího roku. Následovat bude výběr projektanta pro projektovou dokumentaci. Realizace by se mohla odehrát v roce 2019.

Mohlo by Vás také zajímat

Ilustrační obrázek aktuality

Participace projektu Nový Hlavák je ukončena. Výstupy z ní byly předány k dopracování architektonické studie

Ilustrační obrázek aktuality

V Praze bude podle aktuální prognózy do roku 2050 žít až 1,97 milionu obyvatel. Bude nutný rozvoj veřejné infrastruktury a služeb

Ilustrační obrázek aktuality

Vítězné náměstí bude sloužit jako opravdové náměstí. Nové řešení odklání dopravu mimo jeho střed

Všechny články