Přejít na hlavní obsah

Vítězné náměstí bude sloužit jako opravdové náměstí. Nové řešení odklání dopravu mimo jeho střed

Pražští zastupitelé a zastupitelky na svém čtvrtečním zasedání schválili změnu územního plánu, která je dalším krokem ke kultivaci symbolu Dejvic. Nové řešení vybrané v urbanistické soutěži Institutu plánování a rozvoje (IPR) odklání veškerou dopravu ze středu náměstí, který se v budoucnu promění v místo pro setkávání. Středu náměstí by měl dominovat i ústřední monument.

Ilustrační obrázek aktuality

Vítězné náměstí lidově označované jako Kulaťák dnes neslouží jako plnohodnotné náměstí, jedná se o nedokončenou dopravní křižovatku, která na pobytovou funkci a pěší dopravu příliš nemyslí. Jde přitom o nejvýznamnější veřejné prostranství v severozápadní části Prahy a symbol Dejvic, který se nachází se na rozhraní historické čtvrti Hradčany a moderní zástavby z meziválečného a poválečného období. Celá čtvrť včetně náměstí byla postavena podle návrhu architekta Antonína Engela z roku 1924. Ten vytvořil regulaci nové čtvrti kolem náměstí, která však byla realizována pouze z části. Právě na ni město v dalším rozvoji lokality navazuje.

Prostupné a přístupné pro všechny druhy dopravy 

Návrh proměny náměstí pochází ze studia Pavel Hnilička Architekti, které v roce 2018 zvítězilo v urbanistické soutěži organizované Institutem plánování a rozvoje Praha (IPR). Po komplexní revitalizaci by měl jeho střed sloužit jako místo pro veřejná shromáždění, pořádání trhů a kulturních akcí. Celá lokalita by se měla stát dobře přístupnou pro všechny uživatele, ať už se pohybují pěšky, na kole, automobilem nebo veřejnou dopravou. Projekt je nyní o krok blíže k realizaci díky schválení změny územního plánu na dnešním zasedání Zastupitelstva hl. m. Prahy.  

„Na Kulaťak se nyní soustředí ne jedna, ale několik investic, které směřují ke zobytnění a zkulturnění tohoto významné centra Dejvic. Jedna investice je vlastní náměstí, pak zástavba 4. kvadrantu, další je tramvajová trať Strahov – Suchdol a tzv. KES komunikace Evropská – Svatovítská, která odklání z Dejvického náměstí dopravu. V tomto území proběhly dvě významné soutěže, na náměstí a čtvrtý kvadrant, u kterého se potkávají investice soukromého sektoru a městské části, kdy městská část zde vybuduje kulturní centrum. Všechny tyto investice by se mohly do deseti let protnout a realizovat,“ komentuje Petr Hlaváček, náměstek pražského primátora pro oblast územního a strategického rozvoje. 

Výrazný vliv na současný charakter náměstí má zatížení individuální automobilovou dopravou. V území se přitom pohybuje řada chodců, kromě rezidentů jde například i o studenty mířící do přilehlého univerzitního kampusu nebo přestupující z metra, na které současná podoba náměstí příliš nemyslí. Díky proměně dojde k naplnění potenciálu veřejného prostranství, posílení prostupnosti, vazeb na veřejnou dopravu a obyvatelnosti lokality,“ doplňuje Ondřej Boháč, ředitel Institutu plánování a rozvoje Praha. 

Dostavba náměstí dle původní urbanistické koncepce 

V plánu je také dostavba nedokončeného 4. kvadrantu náměstí. S cílem zachovat blokovou strukturu dodržující hmotové a prostorové členění původní koncepce připravilo město ve spolupráci spolupráci s Městskou částí Praha 6, Vysokou školou chemicko-technologickou (VŠCHT) a soukromým investorem mezinárodní soutěžní workshop. 

Soutěžící měli za úkol navrhnout multifunkční objekt s byty, kancelářemi, obchody, službami i restauracemi, ale i novou budovu vysoké školy. V té vzniknou učebny, zázemí pro studenty, veřejné prostory či minipivovar. Součástí zadání byl také návrh nového kulturního centra městské části, které nabídne prostory pro koncerty, výstavy, divadelní představení i komunitní akce. Soutěž byla vyhlášena v srpnu 2022, celkem se do ní přihlásilo 44 týmů. 

Vítězným se stal v roce 2023 rozhodnutím odborné poroty společný návrh holandské kanceláře Benthem Crouwel Architects a českého studia ov architekti. S autory návrhu investor již podepsal smlouvu a projekt je nyní ve fázi dopracování architektonické studie. 

Mohlo by Vás také zajímat

Ilustrační obrázek aktuality

Štvanická lávka získala ocenění Víta Brandy za unikátní design i rychlejší a bezpečnější cestování

Ilustrační obrázek aktuality

Urbanistická studie představuje Hutě jako klidnou rezidenční čtvrť pro 13 000 lidí

Ilustrační obrázek aktuality

Mapová aplikace ukazuje, jak se obyvatelé Prahy pohybují v čase a prostoru

Všechny články