Přejít na hlavní obsah
Na cestě z Prahy na sever republiky se chystá vysokorychlostní trať vedoucí do Lovosic, Litoměřic, Ústí nad Labem a Drážďan.

Správa železnic, s.o., připravuje stavbu vysokorychlostní tratě z Prahy severním směrem do Lovosic, Litoměřic, Ústí nad Labem a Drážďan. Později má být doplněna i odbočující větev do Loun a Mostu. První úsek z Prahy do Lovosic a Litoměřic se označuje jako VRT Podřipsko. V Praze odbočuje z dnešních kolejí na Balabence, dlouhým Střížkovským tunelem podchází sídliště Prosek a vychází na povrch až u dálnice D8 mezi Ďáblicemi a Letňany. 

Urbanistická a dopravní studie

První stanice při cestě na sever

Přestože Správa železnic plánuje první stanici až u Roudnice nad Labem, dle našeho prověření má smysl vybudovat první stanici ještě v Praze právě vedle dálnice D8 mezi ulicemi Veselská a Kostelecká. Tato stanice by posloužila obyvatelům pražské Severní terasy k cestám na sever od Prahy a zároveň i dojíždějícím, kteří mají svůj cíl právě v severní části Prahy.

Pokud stanice vznikne, počítáme s intenzivní zástavbou v jejím okolí, jak pro bydlení, tak i pro pracovní příležitosti. K tomu byla zpracována v letech 2022-2023 atelierem UNIT architekti, s.r.o., 

Prověřovací urbanistická a dopravní studie terminálu VRT Praha sever a navazujícího území
Propojení s tramvajovou tratí a linkou metra

Nádraží Praha sever

Součástí bude také napojení na tramvajovou trať prodlouženou ze sídliště Ďáblice přes novou bytovou zástavbu v bývalé Avii Letňany až k nádraží v Čakovicích. Tím dojde k propojení nádraží, kterému pracovně říkáme „Praha sever“ na Čakovice a Letňany z jedné strany a na Ďáblice, Kobylisy, Střížkov a zejména na stanici metra C Ládví z druhé strany. Je zřejmé, že použití vlaku bude pro místní zajímavé i při cestách do centra Prahy na hlavní nádraží díky cestovní době cca 6 minut.

Propojení vysokorychlostní a konvenční železnice

Detailnější popis projektu

Protože vysokorychlostní tratě nebudou sloužit jen expresním vlakům spojujícím největší centra České republiky či Evropy, ale i rychlé meziregionální dopravě, což jsou dnešní rychlíky, předpokládáme na nádraží Praha sever zastavování právě těchto rychlíků, nikoliv expresů. 

Velmi úzce je s tím propojen další záměr, který nazýváme Líbeznickou spojkou. Je to spojovací trať mezi vysokorychlostní tratí a nynější železniční tratí Praha–Neratovice. Záměr na propojení obou tratí se objevuje od počátku projektování vysokorychlostní tratě z Prahy do Ústí nad Labem před mnoha lety, přestože v plánech Správy železnic toto propojení aktuálně nefiguruje. 

Číst více Zobrazit méně

Smyslem Líbeznické spojky je především zkrátit cestu mezi Prahou a Neratovicemi, resp. Mělníkem. Nynější železnice z roku 1872 je z důvodu možností tehdejších stavitelů vedena velkou oklikou přes Satalice a Kbely a jejím zkrácením přes vysokorychlostní trať a Líbeznickou spojku dojde k časové úspoře cca 14 minut, tj. z cestovní doby mezi Prahou a Neratovicemi cca 32 minut po modernizaci a elektrizaci tratě na cca 18 minut přes Líbeznickou spojku. 

Tak významné zkrácení cestovních dob vlaků společně se zavedením čtvrthodinového intervalu rychlých vlaků Praha–Mělník přiláká mnoho cestujících, kteří dosud cestují automobily nebo autobusy. Podle provedených výpočtů je takových lidí mezi 20 a 30 tisíci v pracovní den, což je pro ilustraci podobné množství, jako dnes jezdí v příměstských vlacích na nejvytíženějších tratích z Prahy do Kolína, Benešova, Berouna nebo Lysé nad Labem. 

Současně předpokládáme, že by u obce Líbeznice vznikla na spojovací trati zastávka, kam by byly svedeny autobusové linky PID a vzniklo parkoviště P+R. Cesta do Prahy by tak pro řadu obyvatel obcí v oblasti mezi Odolenou Vodou a Kostelcem nad Labem byla výhodnější právě do Líbeznic a pak rychle vlakem do Prahy, ať na hlavní nádraží nebo na nádraží Praha sever.

Propojení jednotlivých záměrů, tj. vysokorychlostní tratě Podřipsko, nádraží Praha sever a Líbeznické spojky, tvoří synergii vysokorychlostní a konvenční železnice, kdy se oba systémy vzájemně doplňují a čerpají co největší výhody z existence železniční infrastruktury, kterou využije co nejvíce cestujících, a to v dálkové, meziregionální i příměstské dopravě.

O PROJEKTU

Projekt v bodech

HARMONOGRAM

Zahájení projektu: 2022  

Dokončení: 2024

KOLIK TO BUDE STÁT?

n/a

KDO TO BUDE DĚLAT?

UNIT architekti, s.r.o.

ÚLOHA IPR

Zadavatel studie

FORMA

Urbanistická a dopravní studie