Manuál pro koordinátory participativního plánování
Účel tohoto manuálu je stručně a přehledně popsat průběh projektů, na kterých budete pracovat. Zároveň Vám poskytne důležité podklady a příklady k přípravě jednotlivých aktivit, nástrojů, zadání, objednávek a dalších potřebných materiálů. Manuál Vám usnadní rozplánování těchto (2 - 3) projektů, sledování průběhu aktivit, hodnocení kvality výstupů a umožní efektivní komunikaci s týmem IPR Praha, organizacemi města a jejich dodavateli.
Každý projekt je rozdělen do 11 aktivit, které se skládají z jednotlivých kroků (například příprava podkladů, organizace schůzek, příprava výstupů). Tyto kroky jsou detailně popsány v následujících částech manuálu. Aktivity jsou součástí jednotlivých fází (skupina několika aktivit), které ukazují, ve kterém stadiu projektu se nacházíte. Pro úspěšné dokončení projektu bude ve většině případů nutné splnit alespoň částečně každou z následujících aktivit. Není však nutné je provádět přísně v pořadí. Naopak, některé aktivity je vhodné provádět souběžně s ostatními (viz Harmonogram / Časová osa - příklad 1, příklad 2).
- Sepište všechny subjekty a osoby, kteří INVESTUJÍ, ROZHODUJÍ, POVOLUJÍ a OVLIVŇUJÍ.
- U každého subjektu nebo osoby sepište jejich motivaci a roli v procesu.
- Zamyslete se nad tím, v které fázi budou aktivní.
Výstup: Seznam klíčových aktérů
Cíl: Sepsat kompletní seznam všech, kteří mohou projekt jakkoliv ovlivnit.
Zodpovědnost: Zadavatel a koordinátor participace
V první aktivitě jste spolu s úřadem MČ identifikovali klíčové aktéry projektu, se kterými budete ve druhé aktivitě organizovat jeden nebo několik kulatých stolů (dle rozsahu projektu).
V rámci diskuse během kulatého stolu (Aktivita 2) dojdete k závěru, jaké další podkladové/technické materiály budou zapotřebí pro přípravu zadání projektu (např. dendrologický průzkum, průzkum evapotranspirace, kvalita podloží, průzkum potenciálů pro nocleh lidí bez domova, inventura mobiliáře, demografická analýza apod.), a kdo bude za jejich zpracování zodpovídat.
Jedna z definic participativního plánování říká, že “participativní plánování je plánovací proces, ve kterém dochází k zapojení těch lidí či subjektů, kterých se projekt (do)týká”. Abychom mohli tyto lidi a subjekty zapojit, musíme nejdřív vědět, o koho se jedná a jaké jsou nebo mohou být jejich zájmy.
Detailní nastavení procesu Vám pomůže i při rozhodování, zda a kdy budete potřebovat externí lidské zdroje nebo zda jste schopni všechny role obstarat v rámci svého týmu a MČ/MHMP. Doporučujeme proto sestavovat procesní plán s tím, že se může stát podkladem pro tvorbu výzvy (veřejného výběrového řízení), ve kterém objednáte dodavatele, který vám zajistí Aktivity 6 - 11 nebo váš úřad jejich plněním odborně provede.
Průzkum potřeb je součástí analytických podkladů pro tvorbu návrhu. Jedná se o sběr informací o tom, jak uživatelé využívají danou lokalitu, službu nebo produkt, jaké problémy či hodnoty vnímají, a co podle jejich názoru potřebuje být změněno, zachováno nebo posíleno.
Dodavatel finálního výstupu plánovacího procesu připraví první návrh výstupu projektu (například Strategický plán, Koncepci revitalizace náměstí, atd.), který vychází z odborných analýz (Aktivita 3) a analýz potřeb (Aktivita 6).
Konzultace návrhu je příležitostí představit (a) veřejnosti a (b) klíčovým aktérům pracovní návrh (nebo několik variant návrhů), získat jejich zpětnou vazbu, porozumět jejich názorům, vést s nimi obsáhlou diskusi a identifikovat případné mezery nebo nedostatky v rámci předloženého návrhu. Zpětná vazba od široké veřejnosti zároveň slouží jako kontrola, zda zpracovatel návrhu, investor nebo samospráva správně zapracovali, vypořádali a pochopili původní podněty obyvatel a výstupy z analýzy potřeb.
Ve spolupráci se zpracovatelem projděte jednotlivé připomínky, které jste obdrželi v rámci konzultace návrhu, dohodněte se na jejich relevanci a případně zapracujte. Připomínky a podněty, které jsou mimo vymezené limity participace, odmítněte (a dostatečně zdůvodněte a vypořádejte). V případě určitých nejasností či potřeby zapracování změn většího rozsahu, zapojte do této fáze i klíčové aktéry.
V návaznosti na předchozí fáze participativního procesu a zapojení veřejnosti je důležité pokračovat v informování místních obyvatel o konečné podobě návrhu, studie, koncepce nebo řešení. Veřejnost vždy ocení transparentní komunikaci návrhu, i když třeba jde proti potřebám části uživatelů, než “ticho po pěšině”.
Výhodou zvoleného participativního procesu (Aktivity 1 až 10) je, že jednotliví klíčoví aktéři jsou zapojeni do přípravy projektu od samotného počátku, stejně jako veřejnost. Tímto způsobem se výrazně snižuje riziko, že připravený návrh opomene určitého (důležitého) aktéra či proces, což by mohlo zpomalit celkovou realizaci projektu. Aktivita 11 tedy představuje spíše vyvrcholení procesu jednání s klíčovými aktéry, tedy s těmi, kteří investují, rozhodují a povolují. Během této aktivity se formou workshopů nebo jednotlivých jednání dohodneme a zafixujeme jednotlivé kroky, dokumentaci a investiční procesy, které dovedou projekt až do úspěšné realizace, a nastavíme po-realizační péči.