Přejít na hlavní obsah
Po konzultaci návrhu je čas všechny připomínky roztřídit, vyhodnotit a vypořádat (rozhodnout, které je či není možné do návrhu zapracovat). Kvalitní finální návrh projektu by měl odrážet reálně potřeby uživatelů a zároveň být proveditelný. Tento krok je zásadní pro zachování důvěry veřejnosti v celý proces - lidé potřebují vidět, jak bylo s jejich podněty naloženo, zda se promítly do návrhu, nebo proč je nebylo možné zapracovat.

9.1 Popis a cíl:

Spolu se zpracovatelem projděte zpětnou vazbu od veřejnosti i klíčových aktérů (Krok 8) a posuďte, které podněty jsou relevantní a zapracovatelné, a které přesahují stanovené limity participace. Připomínky, které není možné kvůli limitům zapracovat, odmítněte s dostatečným odůvodněním. Pokud narazíte na protichůdné požadavky nebo zásadní změny, zapojte do procesu opět klíčové aktéry.

9.2 Odpovědné osoby: 

  • Zpracovatel návrhu
  • Koordinátor/ka participace / Specialst(k)a participativního plánování

9.3 S kým konzultovat (dle potřeby):

  • IPR (příslušná kancelář/sekce) - revize jednotlivých návrhů
  • Kancelář starosty/ky MČ
  • Kancelář participace IPR - podpora při implementaci projektů
  • Odbory MHMP - kanceláře a osoby dle charakteru projektu
  • Organizace HMP - kanceláře a osoby dle charakteru projektu
    • DŮLEŽITÉ: účast vedoucího pracovníka odboru MHMP nebo organizace HMP na setkání kulatého stolu
  • Správci (MČ, HMP)
  • Vlastníci
  • Klíčové místní instituce
  • Případně další (developeři, státní organizace, atd.)

9.4 Aktivity k úspěchu:

 

A. Třídění, kategorizace a evidování jednotlivých připomínek

Projděte zápisy ze setkání a fotodokumentaci vzniklých materiálů a všechny připomínky přehledně sepište, ideálně do tabulky, kam může zpracovatel následně doplnit komentáře k jejich vypořádání.

B. Kulatý stůl s klíčovými aktéry a zpracovatelem návrhu (dle potřeby)

Tento krok je zásadní v případě, že si připomínky od klíčových aktérů vzájemně odporují. Zorganizujte půldenní schůzku se zpracovatelem a klíčovými aktéry, kde společně projdete připomínky, rozdělíte je do tematických skupin, vyhodnotíte jejich relevanci a navrhnete možná řešení.

C. Zapracování a vypořádání připomínek

Zpracovatel návrhu zapracuje dohodnuté změny a připomínky a vypořádá podněty, které nemohou být zapracovány s dostatečným odůvodněním.

9.5 Výstupy:

Výstupy se mohou lišit podle typu projektu. Doporučené:

Výstup 9A: Finální návrh projektu po zapracování připomínek

Výstup 9B: Tabulka s vypořádáním podnětů a připomínek (příklad)

9.6 Časové rozvržení (orientační):

4 týdny (záleží i dle počtu připomínek)

9.7 Dejte si pozor:

Třídění a zapracování připomínek je časově náročné a musí být v rukou zpracovatele návrhu. Pamatujte, že je třeba toto zahrnout do smlouvy. Veřejnost předem informujte o délce připomínkovacího procesu i o navazujících fázích, aby měla jasnou představu o dalším postupu.

9.8 Komunikace:

 

9.9 Souběžné kroky:

Během vypořádávání připomínek můžete se zpracovatelem zároveň připravovat prezentaci finálního návrhu (Krok 10). Počítejte s tím, že tvorba grafických podkladů a vyřízení záborů či pronájmů může zabrat více času. Paralelně už také mohou probíhat schůzky a jednání v rámci Kroku 11.