Život v nové čtvrti
Cílem návrhu je vytvořit podmínky pro vznik živé městské čtvrti. To je podmíněno pestrou paletou využití území, jednotlivých bloků a domů. která bude podporovat umisťování budov s různým způsobem využití, aniž by docházelo ke konfliktům mezi jednotlivými druhy funkční náplně.
Různorodé využití území přispívá k celodenní proměně aktivit v rámci čtvrti a předchází vzniku oblastí, které jsou využívané jen v určitou denní dobu. Různorodá škála komerční vybavenosti a služeb zároveň podporuje princip města krátkých vzdáleností, kde jsou obyvatelé schopni naplnit svoje potřeby v rámci čtvrti a nemusí dojíždět do jiných částí města. Nová čtvrť a její funkční využití je navrženo tak, že neohrožuje ani nezatěžuje sousední čtvrti, naopak nabídne pracovní místa, střední školu, polikliniku, příležitosti pro rekreaci a další služby také obyvatelům sousedních částí města.
Krajina
Krajinná koncepce nové čtvrti vychází z jejího umístění v rovinaté zemědělsky obhospodařované krajině na rozhraní velkoměsta a Polabí. Místní přírodní podmínky a především morfologie terénu jsou pro výstavbu vhodné. Je však zároveň potřeba, aby nová čtvrť reagovala jak na místní krajinný ráz, tak i na kontext velkoměsta a globální změnu klimatu. Důležitými tématy jsou také prostorová orientace v území a prostupnost krajiny.
Urbanistická studie navrhuje kompaktní městskou čtvrť, která těží ze své polohy na rozhraní otevřené krajiny, slouží jako spojnice města a krajiny. Studie navrhuje komplexní systém modrozelené infrastruktury zahrnující zelené vnitrobloky, střechy i nové parky. V souladu s principy udržitelnosti respektuje místní krajinný ráz, chrání a rozvíjí místní přírodní i kulturní dědictví a biodiverzitu a tvoří příjemné a zdravé podmínky pro život.
Doprava
Novou čtvrť v Letňanech navrhujeme jako moderní udržitelnou čtvrť, z toho vychází také návrh dopravní infrastruktury. Ulice počítají se všemi dopravními módy od dopravy pěší a cyklistické, přes dopravu veřejnou po dopravu individuální automobilovou.
Upřednostněna je doprava aktivní – chůze a cyklodoprava, pro které jsou navrženy přehledné a bezpečné chodníky a cyklotrasy. Velká část obytných ulic je řešena jako pěší nebo obytné zóny s omezeným vjezdem automobilů, případně s maximální povolenou rychlostí 30 km/h. Dopravní terminál metra a autobusového nádraží se nově stává součástí veřejného prostranství a navazuje na novou tramvajovou linku. Doprava i využití města je organizováno v duchu principů města krátkých vzdáleností.