
Krok 06 - Průzkum potřeb (1. fáze participativního plánování)
6.1 Popis a cíl:
Průzkum potřeb je podobný analýze chování uživatelů při redesignu webových stránek: zjišťujeme, kde se uživatelé ztrácejí, co jim není jasné, kam klikají bez odezvy, jaké texty nebo obrázky jim nedávají smysl a které vizuální prvky je ruší. Stejný cíl má i Krok 6 při návrhu nebo revitalizaci veřejných prostor, služeb či programů pro veřejnost.
Kromě potřeb uživatelů pomáhá Krok 6 pochopit i souvislosti, místní specifika a vztahy v území, které nemusí být na první pohled zřejmé. Můžete také zjišťovat názory lidí na konkrétní témata (dopravu, klimatickou změnu, znečištění ovzduší, bezpečnost, udržitelný rozvoj MČ apod.). Průzkumem potřeb dáváte najevo, že vás zajímají potřeby obyvatel a že je chcete zapojit do přípravy projektu.
Pro sběr dat vždy využijte kombinaci více metod podle jednotlivých uživatelských skupin, které jste identifikovali v mapování komunit (Krok 4). Vždy je dobré vytvořit uživatelům podmínky, aby se mohli do participace co nejsnáze zapojit. Například sousedská setkání plánujte v čase, kdy se ho mohou zúčastnit i pracující (v pozdních odpoledních nebo večerních hodinách) a nejlépe v prostorách v místě projektu (můžete využít školní tělocvičny/jídelny, komunitní centrum, kulturní dům apod.). Pokud potřebujete projekt participovat s konkrétní skupinou (např. věkovou kategorií nebo etnickou komunitou) doporučujeme konzultovat jejich zapojení s odborníkem na danou problematiku.
Příklady participativních metod:
- Sousedské setkání nad mapou (návod, návod s příkladem, příklad 1, příklad 2)
- Komunitní vycházka / cyklovyjížďka (návod, příklad 1, příklad 2, příklad 3)
- Dotazníkové šetření či jiné kvantitativní šetření (návod, příklad 1, příklad 2, příklad 3, příklad 4, příklad 5)
- Foto seminář / video vzkazy
- Diskuse / happening
- Sociologické / antropologické šetření návod, příklad výstupu)
- Konzultační stánek / kontejner (návod stánek, návod kontejner)
- Pracovní skupina (návod, příklad)
Průzkum potřeb může mít i důležité vedlejší cíle, například:
- Rozproudit diskuzi mezi lidmi, kteří dané místo využívají
- Zjistit, co si uživatelé myslí o konkrétních tématech
- Pomoct určit, co je pro obyvatele skutečně důležité
- Najít shodu mezi různými uživateli prostoru
- Posílit pocit sounáležitosti s místem
6.2 Odpovědné osoby:
- Koordinátor/ka participace / Specialst(k)a participativního plánování
- Případně dodavatel participace
6.3 S kým konzultovat (dle potřeby):
- Kancelář starosty/ky MČ
- IPR (příslušná kancelář/sekce) – podpora při plánování jednotlivých aktivit
- Kancelář participace IPR – podpora při plánování jednotlivých aktivit
6.4 Aktivity k úspěchu:
Postup v průzkumu potřeb se může lišit podle typu projektu a podle zvolených participačních metod. Přesto existují aktivity, které jsou relevantní pro jakýkoliv projekt, který budete participovat:
A. Výběr vhodných metod participace
Jakmile máte jasně definovaný záměr a cíle participace, můžete přistoupit k výběru konkrétních metod. Doporučujeme využít následující matici a Manuál participace.
B. Zajištění dodavatele (dle potřeby)
Pokud vás čeká rozsáhlý participativní proces, na který nemáte ve vašem týmu kapacity či expertízu, čeká vás výběr externího dodavatele. Doporučujeme nastavit jako jedno z kritérií soutěže kvalitu zpracování a zkušenosti dodavatele (ne soutěžit pouze na cenu).
C. Analýza potřeb
Během mapování komunit v Kroku 4 jste identifikovali místní uživatelské skupiny a nyní je čas zjistit, jaké zájmy, očekávání a vzájemné vztahy mezi nimi panují, a jak místní vnímají současný stav veřejných prostor či určité téma. Připravte si širokou paletu otázek, například: jak často dané místo navštěvují, k čemu ho využívají, jakých aspektů si nyní nejvíce cení, co jim chybí nebo by chtěli vylepšit, jaké aktivity by rádi v místě provozovali a jaké problémy je pálí. U strategie nebo služby pak například: jaké potřeby by měla nová verze služby pokrýt, nebo jaké strategické zájmy a témata by měla městská část sledovat.
6.5 Výstupy:
Výstupy se mohou lišit podle typu projektu. Doporučené:
Výstup 6: Zpráva z první fáze participace – analýza potřeb (příklad)
6.6 Časové rozvržení (orientační):
Průzkum potřeb obvykle trvá 2 - 3 měsíce, přičemž je nejlepší vyhnout se letním prázdninám a adventu. Nejvhodnější období je březen-červen a září-listopad, kdy jsou lidé nejaktivnější ve veřejném prostoru.
6.7 Dejte si pozor:
U většiny projektů je třeba využít kombinaci více metod, abyste získali co nejpřesnější data o místních potřebách. Například dotazník sám o sobě neodhalí všechny komplexní potřeby a problémy území. Je dobré ho kombinovat se sousedským setkáním nad mapou nebo třeba s komunitní vycházkou či cyklovyjížďkou. Pokud připravujete dotazník, určitě spolupracujte se sociologem/žkou. Pomůže vám správně nastavit účel šetření, formulovat otázky a případně připravit zadání pro dodavatele. Zároveň dohlédne na kvalitu výstupů a jejich správnou interpretaci.
6.8 Komunikace:

6.9 Souběžné kroky:
Krok 6 je natolik zásadní a komplexní, že jej nelze snadno provázat s jinými kroky. Paralelně však mohou dobíhat dílčí podkladové analýzy z Kroku 3, a zpracovatel může již zahájit přípravu návrhu (Krok 7).